Autotallin tai autokatoksen rakentaminen
Autotalli tuo kaivattua säilytystilaa helpottamaan arjen sujuvuutta. Valtaosaan uusista omakotitaloista tulee autotalli tai autokatos joko päärakennuksen yhteyteen tai erikseen.
Autotalli- tai katos on hyvä sijoitus
Uutta omakotitaloa rakennettaessa autotalli voidaan sisällyttää talotoimitukseen taloon liitettynä tai toteuttaa se erillisenä rakennuksena
On luonnollista, että autotallin rakentamisessa tallin koon määrää autojen määrä. Tänä päivänä monessa perheessä on kaksi autoa. Mietittäväksi jääkin, tehdäänkö rakennus kahden auton talliksi vai talli-autokatokseksi. Toinen tärkeä kysymys on, tuleeko autotalli lämpimäksi, puolilämpimäksi vai kylmäksi tilaksi. Kolmas mietittävä asia on, yhdistetäänkö siihen varasto- tai harrastetiloja.
Edellisten lisäksi on myös päätettävä, tehdäänkö rakennus itse pitkästä tavarasta tai pienelementeistä vai tilataanko talli avaimet käteen -toimituksena. Moni tämän päivän kiireinen omakotirakentaja haluaa autotallinsa tai –katoksensa muu talon tavoin yhä useammin avaimet käteen –toimituksena, mutta edelleen huomattavasti suositumpaa on rakentaa se paikan päällä paketista tai pitkästä tavarasta.
Autotallin koko ja kustannukset
Yhden henkilöauton tallin sisämitat ovat noin 4 m x 6,5–7 m. Tällöin auton ovet avautuvat hyvin ja kulku autoon ja pois käy vaivattomasti. Vastaavasti kahden auton talli vaatii 7,5–8 m sisäleveyttä tallirakennukseen. Sama tilavaatimus koskee myös talli-autokatosyhdistelmää. Leveydestä voi hieman tinkiä, jos autoon kulku tapahtuu vain kuljettajan puolen ovesta. Ota kuitenkin mitoissa huomioon, millaisen auton omistat.
Liian ahdasta ei kannata tallista tehdä, sillä esim. renkaiden varastoiminen vie tilaa. Ahkera tee-se-itse-autokorjaaja vaatii omat tilansa tallin puolelle. Lisäksi talli voi olla säilytyspaikka polkupyörille. Käytännössä talli kuitenkin olisi hyvä rauhoittaa vain auton käyttöön ja tehdä muu varastotila erilliseen osastoon.
Päätyyn tai sivuun liitetyn varastoosan koko määräytyy perheen tarpeiden mukaan. Lisäksi autotallin yhteyteen voidaan suunnitella esim. harrastetiloja. Myös puulämmitys voi vaikuttaa varastotilan kokoon.
Rakennuspaikka ei saa olla liian ahdas. Ajon täytyy päästä tapahtumaan esteettä, ja myös talven lumet ja aurausvallit on syytä ottaa huomioon. Lisäksi suora yhteys talon ulko- tai apukeittiön ovelle helpottaa arkisia askareita.
Uudisrakentamisessa kannattaa harkita rakennusprojektin aloittamista autotallista. Tällöin syntyy erinomaista varastotilaa talonrakennusvaiheeseen.
Keskimäärin autotalli maksaa noin 700-800 €/m² perustuksineen, liittymineen täysin valmiina ja valmiiksi pystytettynä. Omalla työllä voi säästää kustannuksissa jopa 5 000-10 000 €. Monilta talotoimittajilta löytyy talon tyyliin sopivia autotalleja ja –katoksia mallistoista.
Autotallin varusteet
Autotalli kannattaa varustaa taite- tai kippiovella. Ne eivät vie tilaa, avautuvat helposti eikä esim. lumi ole haittana toimivuudelle. Lisäksi vesipiste on hyvä varuste autotallissa, vaikkei autoa siellä pestäisikään. Sitä voi myös hyödyntää mm. puutarhan kastelussa.
Autotalliin kannattaa varata myös hyvä työtaso ja säilytystiloja erilaisille tarvikkeille ja työkaluille. Vaihtorenkaiden säilytykseen löytyy omia koukkuja, joilla ne saadaan kätevästi ripustettua seinälle, ja lattiatilaa jää vapaaksi muuhun käyttöön. Myös pölynimuri kuuluu autotallin varustuksiin. Sillä hoituu niin auton kuin tallinkin siivoukset. Pieni teollisuusimuri on hyvä hankinta tähän tarkoitukseen.
Vaihtelevat rakennuslupakäytännöt
Kylmä autotalli tai autokatos luokitellaan monessa kunnassa rakennuksen sijaan rakennelmaksi, jolloin rakentamiseen riittää pelkkä toimenpidelupa. Tulkinnat ja kaavamääräykset vaihtelevat kuitenkin paikkakuntien ja alueiden mukaan. Asemakaavat voivat ottaa kantaa esimerkiksi autotallin kokoon, korkeuteen tai ilmeeseen.
Suurempi ja lämmitettävä autotalli tarvitsee perustukset ja se vaatii aina rakennusluvan.